PERPADUAN UMAT BERMULA DI MASJID
Tanggungjawab Mengimarah Masjid
ALLAH SWT memerintahkan di dalam Al-Quran, maksudnya:
“Hendaklah kalian berpegang teguh dengan tali Allah, dan janganlah kamu bercerai berai..” (surah Ali ‘Imran, 3: 103)Antara cara untuk menyatukan umat Islam adalah dengan mengimarahkan masjid kerana di situlah tempat pertemuan. Malah perkara pertama yang Nabi SAW lakukan ketika sampai di Madinah dalam peristiwa hijrahnya adalah membina masjid; sebagaimana firman Allah SWT di dalam Al-Quran, maksudnya:
“Masjid yang dibina atas dasar takwa yang terawal (binaannya) lebih layak untuk kamu berdiri di dalamnya untuk melaksanakan solat.” (surah At-Taubah, 9: 108)Dahulu, masjid adalah lambang perpaduan. Dahulu, masjid dijadikan tempat untuk bermusyawarah. Masjid juga dijadikan tempat ibu-ibu tunggal, tempat beribadah, merancang strategi perang, ekonomi dan perpaduan. Hal ini boleh dikaitkan dengan hadis Nabi SAW ketika berbicara tentang saf. Sabda Nabi SAW yang bermaksud:
“Hendaklah kamu rapatkan saf sesama kamu di dalam solat, ataupun Allah SWT akan memecah belahkan hati kamu.” (riwayat Imam al-Bukhari & Imam Muslim)Perpaduan bermula di masjid. Imam suatu ketika dahulu merupakan orang yang dihormati, dijadikan tempat penyelesaian kepada permasalahan ummat. Sebab itulah bukan calang-calang orang yang layak menjadi Imam. Nabi melantik Abu Bakar RA sebagai Imam untuk menggantikan tempatnya ketika ketiadaan baginda.
Martabatkan Institusi Masjid
Lama kelamaan aura tersebut hilang. Imam hanya menjadi penyelesai kepada pengurusan jenazah. Imam hanyalah orang yang dijemput sebagai ketua di majlis tahlil, bacaan doa, dan urusan seumpama itu sahaja.
Jadi dalam usaha mengimarahkan masjid di kalangan masyarakat pada hari ini, kita mencadangkan perkara pertama yang harus sama-sama kita lakukan adalah memartabatkan institusi masjid. Perkara inilah yang perlu dijadikan manifesto oleh parti-parti politik. Tetapi jangan pula selepas menang pilihanraya masjid ditinggalkan.
Masalah kita ialah satu pihak seronok membina masjid, satu pihak lagi mengimarahkan masjid dan mendapat sokongan daripada ahli masjid. Pihak lagi satu tidak berpuas hati dan berkata “kamilah yang membina masjid itu.” Pihak satu lagi pula berkata “kamilah yang mengimarahkan masjid itu.” Sampai di masjid masih hendak berpolitik.
Seharusnya sebaik menjejak kaki masuk ke dalam masjid, buanglah topi biru, topi hijau, atau topi merah. Apabila masuk ke dalam masjid kita sama-sama adalah umat Islam, sujud kepada Tuhan yang satu. Tidak boleh saling tidak bertegur sapa disebabkan perbezaan fahaman politik.
Solat Fardhu Berjamaah di Masjid
Pada zaman Nabi SAW, antara cara untuk membezakan antara munafiq dan muslim adalah melalui solat berjamaah, kerana pada masa itu semua umat Islam hadir solat berjamaah di masjid, tiada yang berkecuali jadi mereka saling mengenali antara satu sama lain dan menyeru kepada perpaduan. Sabda Nabi SAW,
“Tidak ada yang akan meninggalkan solat berjemaah, kecuali orang munafiq yang sudah diketahui kemunafikannya.” (riwayat Imam Muslim)Malah di dalam azan dilaungkan “Hayya-‘ala-as-solah, Hayya-‘ala-al-falah.” Apa kaitannya solat dengan seruan Hayya-‘ala-al-falah (Marilah kita menuju kejayaan)? Kerana kejayaan tercipta hasil daripada perpaduan.
Solat berjemaah bukan ibadah yang remeh. Bermula dari solat ia mendidik jiwa yang taat dan berdisiplin. Kerana apa? Kerana kita mesti mengikut imam. Tidak boleh sebelum imam bertakbir kita mendahului mengangkat takbir. Bahkan Nabi SAW menyebutkan ancaman bagi orang yang ruku’ terlebih awal daripada Imam seperti yang direkod di dalam hadis,
”Tidakkah takut orang yang mengangkat kepalanya sebelum imam akan Allah mengubah kepalanya menjadi keldai?!” (riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)Itu adalah amaran keras bagi orang yang mendahului imam di dalam solat. Disiplin dalam solat, serta disiplin dalam mengikuti imam mengajar kita taat.
Sayangnya institusi masjid pada hari ini kian lesu, kecuali beberapa masjid sahaja. Kita membaca khutbah, kita bukan lagi berkhutbah. Nabi SAW apabila berkhutbah merah kedua matanya, kuat suaranya seperti Nabi itu sedang menjadi panglima tentera yang sedang menyeru orang keluar berperang. Begitulah cara Nabi berkhutbah. Jabir bin Abdillah berkata,
“Apabila Nabi SAW berkhutbah, kedua matanya memerah, suaranya meninggi dan semangatnya memuncak. Beliau bagaikan panglima perang yang sedang mengingatkan pasukannya.” (riwayat Imam Muslim no.867)Tetapi pada hari ini apabila khatib naik ke mimbar, jemaah mula memilih tempat parking masing-masing, apabila khatib mula berkhutbah, jemaah mula faham dah (mengantuk). Jadi di manakah nilai institusi masjid?
Oleh itu kita perlu mengimarahkan institusi masjid kerana masjid merupakan simbol perpaduan. Kita perlu mengajak semua orang tidak kira dari UMNO atau PAS, buang baju hijau, biru atau merah, masuklah ke dalam masjid dan tunjukkanlah bahawa kita bersatu kerana agama.
Kita perlu memanfaatkan dan menaik taraf institusi masjid. Bagi pihak yang mengurus masjid, fikirkanlah bagaimana cara untuk menaik taraf institusi masjid agar lebih mesra dengan semua lapisan masyarakat dan peringkat umur. Kita mahukan perpaduan Melayu dan khususnya perpaduan Islam itu sendiri.
Orang yang beriman adalah orang yang mengimarahkan masjid seperti yang digambarkan ciri-ciri mereka di dalam Al-Quran, maksudnya:
“Ciri-ciri orang yang mengimarahkan rumah-rumah Allah SWT adalah orang yang beriman kepada Allah SWT dan Hari Akhirat.” (surah At-Taubah, 9: 18)Siaran akhbar, Ahad 10 Jun 2012